woensdag 16 december 2009

Q-koorts en de geiten...

Juist toen ik vandaag bezig was met het wassen van een partijtje mohair van de angorageit, kwam het bericht door, dat alle drachtige geiten, wel of niet besmet met het Q-koorts virus, "geruimd" gaan worden. De bokken moeten er ook aan geloven. Overigens heb ik begrepen dat deze maatregel tevens geldt voor de bedrijven die melkschapen hebben en waarvan de dieren besmet zijn.

Mininster Verburg noemt het beestje gewoon bij de naam en spreekt onomwonden over het doden van de dieren. Je kunt het door wat voor taalgebruik nu eenmaal niet mooier maken dan dat het is..

Al ben ik geen voorstander van het fenomeen bio-industrie, waar het op grote schaal houden van geiten in stallen wat mij aangaat onder valt, heb ik erg te doen met de houders van de dieren.
Wat zal er nu door hen heen gaan als ze deze dagen hun dieren gaan voeren, hun stallen uitmesten en denken aan aanstaande maandag als de dieren gedood gaan worden. Vreselijk!

Ik hoop dat zo iets nooit meer voorkomt. Maar blijkbaar komt er eens in de vier of vijf jaar een massale ziekteuitbraak voor. Hoogstwaarschijnlijk komt dit fenomeen zo vaak voor omdat we dieren die voor consumptie bestemd zijn, zo dicht op elkaar zetten, dat het vragen is om moeilijkheden.

Ik sta niet zo snel op de barricaden voor van alles en nog wat maar wellicht is het een inderdaad een goed idee om gewoon minder vlees te gaan eten. Een dagje of twee in de week, of alleen op maandag, scheelt al heel wat. En koop biologisch vlees. De dieren die dit vlees leveren worden minder intensief gehouden.
Paul Mc.Cartney, heeft hier ook in het kader van de milieutop in Kopenhagen weer een lans voor gebroken. Minder uitstoot van broeikasgassen en beter voor het dierenwelzijn als je je biovlees, verruilt voor vlees van de "scharrelboer".

Intussen maak ik mij ook zorgen om de Q-koorts. De boer die bij ons achter grasland heeft om mest uit te rijden heeft een zeer grootschalige geitenhouderij. De mest die op het land bij ons achter terecht komt is van deze geiten. De boer in kwestie heeft een "verdacht" bedrijf, waarvan de dieren dus mogelijk besmet zijn.
De kans zit er nu in, dat ook onze schapen besmet zijn. Het is nu eenmaal een bacterie die ook weer door de mest, gemakkelijk verspreid wordt.
Nu vaccineren kan niet, de schapen zijn nu gedekt en als je ze gaat enten, dan is de kans levensgroot aanwezig dat ze "verwerpen" oftewel het lam komt veel te vroeg en wordt doodgeboren. Bovendien schijnt het zo te zijn dat het vaccin nog maar beperkt voorradig is.

Zo langzamerhand vaccineren we dan ook heel wat af. Tegen "het bloed" bij de lammeren, tegen de bluetongue, tegen klauwrot en straks ook tegen Q-koorts.

De foto hierboven is trouwens een kiekje van angorageiten. Dieren die in ons land meestal hobbymatig gehouden worden om hun wol. Parchtig spul, zacht, glanzend, elastisch en sterk!

2 opmerkingen:

  1. Hey Sonja,
    Wat zien die schaapjes er leuk uit, ik hoop dat voor jullie dat die Q koorts niet te dicht bij komt.
    Groetjes uit het witte IJlst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja maar het zijn geen schaapjes maar angorageiten. De Q-koorts is helaas wel heel erg dichtbij gekomen.... De boer die bij ons achter zijn land heeft, is nu officiƫel aangemerkt als "besmet bedrijf". Zijn dieren worden dus gedood en de toekomst van zijn bedrijf ziet er zeer somber uit. Als je je bedenkt dat de boeren van dergelijke bedrijven niet mogen fokken met hun dieren, dan weet je dat ze als bedrijf het ook niet gaan overleven.
    Het meest sneue van zijn verhaal is nog wel dat hij een aantal jaren geleden al ziekte had binnen zijn bedrijf en toen de meeste dieren al kwijtraakte. Hij is er bovenop gekomen. Maar of hij deze slag als ondernemer overleeft weet ik niet. Zijn zoon zou het bedrijf binnenkort gaan overnmemen. Voor hem vind ik het nog beroerder...
    Het meest nare vind ik wel dat eigenlijk alle drachtige dieren nu gedood gaan worden. Zij zijn echt de dupe van laks beleid van overheid en de sector zelf. Een dier kan niet kiezen...

    Groetjes uit het ook witte Smilde, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen