dinsdag 1 december 2009

Kadootje en het is niet eens sinterklaas




Ik heb vandaag de toezegging gekregen dat ik zomaar een aantal ouessant vachtjes ga krijgen. Ze worden ook nog eens opgestuurd en dat is vreselijk aardig van een mevrouw die ik niet eens ken!!
Voorwaarde is wel dat ik een leuk garentje spin van de wol van haar schaapjes. Een garentje voor een das. Zelf is ze helemaal verliefd op de wol en ik ben dan ook reuze beneiuwd of het wat is en hoe de kleuren zijn en hoe zacht het is.
Op de bovenste foto zie je het eiland Ile d'Ouessant. Een klein eiland voor de kust van Frankrijk.
Het schaapje wat daar van origine vandaan komt is al net zo pietepeuterig als het eiland zelf.
Het is een schapensoort wat bekend is om zijn formaat, of eigenlijk het ontbreken van formaat, want het is een onderdeurtje. Zeker als je het ras vergelijkt met de enorme Wensleydale Longwool schapen die wij hebben.
Voor veel mensen die hobbymatig schapen houden is dit een leuk ras. Je hebt niet heel veel grasland nodig om een koppeltje Ouessantjes te huisvesten en het is een relatief gemakkelijk diertje. De wol van de jonge dieren kan erg zacht zijn, maar het vervilt ook erg gemakkelijk.
De kleuren van de vachtjes lopen nogal uiteen. Veel wol komt er niet van af, maar het is wel leuk om er iets mee te doen!!

Lieve mevrouw Hennie, hartelijk bedankt!!

1 opmerking:

  1. nou dat is nog eens een leuk cadeautje!!! Nou ben benieuwd hoe het je bevalt!
    Veel plezier ermee alvast!

    BeantwoordenVerwijderen