dinsdag 15 december 2009

De kleur, dag vier


Waar wij in onze tamelijke onschuldigheid, maar je zou ook kunnen zeggen onwetendheid op het gebied van de vachtkleuren vanuit waren gegaan, namelijk dat we twee chocolate pups hadden, bleek het toch wat anders te zijn.
De fokster van Kate mailde ons dat we ons vergisten. Het is niet chocolate (chocoladebruin) maar twee pups hebben de vachtkleur "seal".
Seal is een vachtkleur die erg weinig voorkomt en het is in ieder geval erg apart!
Ik heb uiteraard mijn kennis wat geprobeerd op te vijzelen door op het internet op zoek te gaan naar deze vachtkleur. Dat leverde een mooi resultaat op op de volgende site: www.bryningbordercollies.com als je even doorklikt op "colours" links in de menu balk, kom je helemaal onderaan de pagina een diashow tegen met een border collie met een dergelijke vachtkleur. Je ziet dat heel in het begin als de pup nog piep is, het al licht begint door te schemeren en in de loop van de maanden is het uiteindelijke resultaat zichtbaar.
Op de foto's hierboven kun je het al goed zien, met dien verstande dat de camera het "bruin" al eerder "pakt" dan dat wij het kunnen waarnemen. Het is een beetje een mirakels gezicht. Je ziet dat het anders is en als je het pupje op je hand neemt en het in het licht beweegt, zie je dat het bruin oplicht. Het is net een velours stofje, dat licht ook anders op als je het vanaf een andere zijde bekijkt. Of zo'n changeant stof, wat je nog wel eens bij zijdeachtige stoffen ziet.
Voordat ik me nu weer af laat leiden door het over stoffen en "draadjes" te gaan hebben, blijf ik maar even bij het onderwerp.
Mack, de vader van de hond is zelf ook al niet zuiver op de graat zwart-wit. Zijn ondervacht is bruinig. Maar ik begeef me vast op glad ijs als ik schrijf dat dat misschien wel invloed heeft....
Dus ik ga die uitspraak maar uit de weg. Mack is gewoon Mack, bruine ondervacht of niet met zelfs een bruinige gloed over zijn zwarte bovenlaag. Maar hij is zeker niet seal, dat is toch echt weer anders.
Die "kleurtjes" daar is veel over te zeggen. Het verbaast me dat zoveel mensen op zoek zijn naar iets "speciaals". Alsof het allemaal op bestelling leverbaar is en of het het allerbelangrijkste is. Voor ons is dat het niet. Het is grappig dat er pups zijn met een ander tintje, maar gezondheid, bouw en karakter, zijn van meer belang.
Je mag best je voorkeur hebben voor iets speciaals, maar soms denk ik wel eens dat het een hype is.
Liever zie ik mensen die af komen op het karakter van de honden en hun "cv" en niet in de eerste plaats informeren of "het sable teefje nog beschikbaar is". Die vraag komt nu regelmatig binnen en ja ze is nog beschikbaar, maar alleen voor die aspirant eigenaren die de kleur wat minder belangrijk vinden, maar af komen op het verhaal van de ouderdieren en niet alleen gaan voor de bijzndere kleur. "Van een mooi bord kun je niet eten" !! Want wat nu als je het teefje aanschaft vanwege de kleur en ze valt tegen? Omdat ze toch een druk of moeilijker karakter heeft? Kortom, de schifting voor de juiste eigenaren is begonnen en dat valt niet altijd mee.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten