vrijdag 18 december 2009

Het Norsk Spaelsau schaap


Hierboven tref je een foto van het Norsk Spaelsau schaap. Inderdaad een schapenras uit Noorwegen. Sinds een aantal jaren ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik de wol vandit ras in kan kopen bij mensen uit de buurt die een aantal van dit soort schapen hobbymatig houden.
Deze wol heeft als unieke eigenschap dat het een onder en een bovenlaag heeft. De onderwol is superzacht en de bovenlaag is langer van structuur en iets stugger.
Het Norsk Spaelsau schaap komt in vele kleurslagen voor. Van zwart met wit, tot beige, zilverachtig bruin en meer kleurvarianten.
Voor de mensen die graag vilten met natuurlijke kleuren en ongeverfde wol is deze wol een prachtig product.
Er zit een klein nadeel aan.... het heeft een vreemd en wat penetrant luchtje.... Hoe dat zo kan, het is mij een raadsel, maar ik heb het al vaker gehoord. Mijn remedie is vaak dat ik de vachtjes in de vriezer leg en ze er een week of twee in laat zitten. De ergste "luchtjes" ben ik dan al kwijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten