zondag 9 mei 2010

Een vruchtbare dag (deel twee)






Heerlijk dat werken in de tuin!!! Aan het einde van de dag heb je er zo'n goed gevoel bij. Alles is geschoffeld en gezaaid en het wachten is nu alleen nog op een mooi groeiseizoen en een overvloedige oogst.

Op de bovenste foto zie je een deel van de oude appelboom die middenin onze tuin staat. Het is een megagrote boom, maar we weten nog steeds niet van welk ras. de appels zijn een beetje mal ovaal van vorm. Ze zijn als ze gerijpt zijn geel met wat rode streepjes en sproetjes. Ze zijn niet lekker en snel melig. Maar ze zijn wel weer heel geschikt om appelcider te maken.
Maar de boom is al honderd jaar oud en geeft heerlijk schaduw en is dus een monument.
De appels neem ik dan maar voor lief...

Op de tweede foto zie je mijn komkommerplant in wording in het kasje. Ik ben weer benieuwd hoeveel komkommers er dit jaar af gaan komen.

De kas wordt verder bevolkt door sla, andijvie, wat spitskool en enkele bietjes.
De eerste spinazie hebben we al gegeten!
Heel lekker als lauwwarme salade met stukjes aardappel, oude kaas in brokjes en pijnboompitten. Echt een aanrader!

Op de derde foto zie je een randje met twee regels spinazie. Nog even en we kunnen weer spinzaie eten, maar dan gewokt. Ook zeer smakelijk met knoflook.

De vierde foto toont een stukje van de moestuin wat mooi schoon is. Er ligt al weer een looppaadje in en de eerste regel wortelen is ook gezaaid.

Ik ben dol op moestuinieren, het komt denk ik ook door de symmetrie van al die "regeltjes" met groenten. Het geeft rust aan het oog en in het hoofd.

Ik ben vandaag verder gegaan met het inzaaien van de verfplantenhoek in de moestuin.
Er staat nu valse Indigo in en morgen volgt wede en een andere soort Indigo.
De zaden van deze twee laatstgenoemde planten. liggen nog te weken in bakjes met water. Zo moeten de harde schilletjes van het zaad wat weker worden waardoor ze sneller ontkiemen.
Ik weet niet of de wedezaden het nog gaan doen. Het is al een ouder zakje met zaad en volgens de beschrijving doet deze plant het het beste op kleigrond en grond waar veel kalk inzit. Laten we dat hier nu nét niet hebben....

Vandaag ben ik te weten gekomen dat de kleurstof in Wede en in Indigo hetzelfde is. Alleen het verfproces is anders. Wede vraagt meer bewerkingen. Maar daar kom ik nog op terug... Het is na enig speurwerk een dusdanige ingewikkelde materie, dat ik dat niet zomaar op kan schrijven. Het lijkt wel een heksenbrouwsel!!

1 opmerking:

  1. Wow wat ziet jullie tuin er goed uit, kan niet wachten om alles weer eens van dichtbij te zien..

    Groetjes Wendy

    BeantwoordenVerwijderen