zaterdag 23 april 2011

Wij hebben een paaslammetje!!!



Twee logjes vlak na elkaar.
Ja wat moet ik anders als ik niet naar bed kan?
Aflammeren is zoiets als je vlees in Croma braden "u moet er wel even bijblijven" was destijds de reclame slogan.
Het lam is geboren en de Wensleydale Longwool moeder (het is Belle) doet het goed.
De placenta is er ook al uit dus ik verwacht eigenlijk geen andere lammetjes meer van deze moeder.

Het ramlam is een flinke knaap. Grote lange poten, behoorlijk zwaar en hij is al wezen drinken.
Ik heb de antibiotica uit voorzorg al gegeven.
Daarna ging hij fluks bij zijn mama de smaak van het smerige goedje wegspoelen met een slok biest.

De bovendeur van de stal heb ik op een kier gezet.
Je zal maar net geboren zijn en dan zo'n relatieve koude nacht in moeten, brrrr.
Meteen stress bij de zwaluwen. De bovendeur van de stal is hun aan- en wegvlieg route.
Daar moest ik dus weer een oplossing voor verzinnen.
Ik heb maar een andere deur open gezet. Gelukkig begrepen de vogels mijn bedoeling en ze zijn nu weer in de relaxte modus beland.

Van Croma kom ik op het boterlam.
Vandaar de foto van het lammetje van boter, hier te zien op het kiekje.
Het is eenvoudig te maken met behulp van een vormpje van blik of van hout.
Een goede kookwinkel voorziet u van een dergelijk malletje.
Twee rozijntjes als oogjes en een stengeltje bieslook als halsbandje.

De halsband is voor dit lam nog toekomstmuziek.
Eerst maar eens groter groeien.
Met de volle melk van de moeder moet dat goed gaan lukken!

Mijn geplande ontbijt wordt morgen wellicht een brunch.
De roomboter met croissantjes bewaar ik maar even voor de tweede paasdag.
Als Bonnie en Betty ten minste niet gaan aflammeren morgennacht, want dat moet ook nog gebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten