zondag 24 april 2011

Een stiekeme infiltrant




Ieder jaar kijk ik uit naar de bloei van de irissen.
Ik heb ze in grote getale aangeplant.
Bij De Tuinkabouter in het dorp Oranje, hier vlakbij over de brug, vond ik ze.
Ik kocht treetjes vol met kleine planten die hier mooie volle pollen moesten gaan vormen.
Voor vijftig eurocent per plantje kan een mens nog wel eens iets in het groot inkopen.
Ze doen het goed tussen de hortensia's die ook in regimenten van tientallen zijn gepoot.
Dat is reuze handig want nu ze wat groter zijn, vullen ze de borders als een dolle.
Lastig onkruid krijgt (meestal) geen kans.

Voordat de hortensia's tot bloei komen en weer lekker zijn uitgelopen, lopen de irissen uit en gaan als eerste bloeien.
Het feest van de irissen duurt echter maar kort.
Wat mooi is, duurt nooit lang....

Dit jaar heb ik de strijd opgenomen tegen een gast die hier ongewenst is.
Zonder vooraankondiging heeft hij zijn plek ingenomen en wel vaak precies rond een polletje irissen.

Ik wist eerst niet wat het was, ik dacht nog aan een bamboesoort, maar na enig speurwerk blijkt het Polygonum Japonicum of "Japanese Knotweed" te zijn, of met de nederlandse benaming: Japans of Chinees knoopkruid.

Als er één plant is die een groeispurt aan de dag legt is het wel dit moeilijk uit te roeien onkruid.
Ondanks de droogte groeit het in hoogte wel zo'n vijf centimeter per dag!

Ik ging verder met mijn speurwerk op het internet.
Soms is het zo dat een plant toch goede kwaliteiten heeft.
Bijvoorbeeld als verfplant.
Wat blijkt? Je kunt er blauwe tinten mee verven. Maar ook geel en groen.
Het lijkt te mooi om waar te zijn.
Hoe moet ik er mee verven, moet ik met het blad aan de slag, de stengels of de wortels.
Daar vond ik geen goede antwoorden op.
Vaak blijft het bij wat algemene opmerkingen over het gebruik van een plant als verfleverancier en meer ook niet.

Uitproberen ga ik het niet, ik heb het druk genoeg met uitroeien van deze ellendeling.
Vanaf morgen is de oorlog verklaard aan deze infiltrant die het gemunt heeft op de uitroeiïng van mijn irissen.

De strijdbijl in de vorm van mijn superscherpe schoffeltje, staat al paraat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten