woensdag 20 april 2011

Vandaag is Truus de mier mijn rolmodel... (tuut, tuut tuut, tuut)



"In het zweet des aanschijns, zult u uw brood verdienen".

Soms zijn de dagen zo druk, dat ik van voren niet meer weet dat ik ook nog van achteren leef. Vandaar dat ik nu even op mijn derriére zit!

Vandaag ben ik begonnen met de wolwas.
Neen, geen truitjes die gaan gewoon in de wasmachine.
Het wolwasprogramma doet de arbeid.
Maar ruwe wol van het Devon and Cornwall Longwool schaap, dat moet op de hand.
Met een speciale aanpak!
Het is supervet, touwachtig en als je het goed wast, dan wordt het echt wat.
Eerst gaan er keteltjes water op het gas. Het sop moet goed heet zijn.
Dan gaan er twee flinke eetlepels soda, een eetlepel biotex groen en een scheutje dubro citroen in de afwasbak.
Ondertussen pluis ik de lokken uit. Dat moet want anders blijven de lokken aan elkaar plakken.
Heet water in de afwasbak, wol erbij en roeren. Halfuurtje laten staan en dan heel vaak en veel gaan spoelen.
Daarna gaat het in de slacentrifuge en mag het buiten drogen.
De zon doet zijn best. De UV straling is een goed bleekmiddel.

Tussendoor doe ik even snel de mail.
De contacten met de schapenhouders moeten nodig worden aangehaald, iedereen heeft het warme weer in de bol. De schapen moeten wat eerder uit de jas.
Er komt weer veel wol aan binnenkort, dat moet straks ook weer worden uitgezocht.
Ik denk er nog maar niet aan.....

Met een kop koffie naar buiten.
Oh nee, dat kan niet, de tafels heb ik net in de olie gezet.
Die kunnen er weer een zomerseizoen tegen.

Ik vraag aan echtgenoot of hij spinazie heeft gezaaid in de kas.
Het antwoord is dat het nog niet is gebeurd.
Dat is dan nu aan de late kant, het kan beter buiten in de volle grond.
Maar de moestuin is nog niet gespit.....
Het onkruid groeit prima ondanks de droogte en sommige ongewenste elementen staan al in bloei. Hier en daar zijn de eerste zaadpluizen al te zien!
De schoffel en de spitvork worden opgediept uit de schuur.
Met donderend geraas komen alle werktuigen uit hun ophangstellage zetten.
Ik spring op tijd opzij, bezeer me aan de kloofmachine.
Oh ja er moet binnenkort ook hout worden gekloofd. Daar moet ik nog even notitie van nemen.

In de moestuin begin ik met forse tegenzin.
Spitten is niet mijn favoriete klus en het is zwaar werk.
Maar het knapt wel op!
Mijn nieuwe schoffeltje doet het uitstekend, lekker zo'n scherp schoffelblad.
Poes Mies ligt op de afvalberg te soezen in de zon.
Aan de andere kant van de haagbeuk die de moestuin scheidt van het weiland kijken vier schapen toe hoe ik tekeer ga.

Er gaat een lampje bij me branden.....
Schapen zijn prima grasmaaiers.
Ik hoef alleen maar een hekje open te zetten en de schapen gaan het gras kortwieken.
Dat scheelt weer een maaibeurt, de molshopen worden platgetreden en de grasmat wordt ook nog eens bemest.

Na het spitten loop ik terug naar de keuken.
Ik heb een prachtige prei meegenomen.
Overmorgen preitaart? Meteen een boodschappenlijstje maken.
Zijn de winkels eigenlijk wel open op Goede Vrijdag?
Ik dacht van niet... Morgen maar boodschappen doen.

Het avondeten is nog niet klaar.
Ha, dan kan ik mooi nog even twee kunststof tuinstoelen boenen.
Ze zitten onder een fikse algenaanslag.
Per stoel verbruik ik een schuurspons, een literfles azijn en een emmer water.
De boodschappenlijst wordt uitgebreid met de items die ik zojuist heb verbruikt.

Na het avondmaal ga ik weer achter de e-mail aan.
De woltransacties zijn bijna allemaal rond.

De boodschappenlijst is af.
Tanden poetsen en naar bed!
(ik heb een beetje spierpijn)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten