vrijdag 26 februari 2010

Ramie, wat is dat nou weer????





Ramie? Tja weer een nieuwe vezel in de webwinkel Kleiendraad.
Maar wat is het nu precies... Ramie is een plantaardige vezel die gewonnen wordt uit de plant die Boehmeria Nivea heet. Maar dan weet je eigenlijk nog steeds niets.
Deze plant komt uit Azië en wordt al meer dan zesduizend jaar gebruikt om van de vezels onder meer textiel te maken.

Kort voor de bloei wordt de plant geoogst en verder verwerkt in de papierfabricage, het wordt gebruikt om netten te maken en de vezels worden in de textielindustrie aangewend. Het wordt daarom ook wel chinees linnen genoemd.

Het is trouwens een mooie plant die zo'n anderhalve meter hoog wordt, hij heeft hartvormige bladeren met niet prikkende haartjes onderaan het blad.
De plant is trouwens verwant aan onze eigen brandnetel, die wel prikkend is.
Op de bovenste twee foto's is de "familieband" tussen beide planten dan ook goed te zien.

Het is superzacht en mooi glanzend spul, maar je zit meteen onder de vezels,
Dat bemerkte ik vanochtend toen ik het tot een bol wilde opwinden. Ik zat onder de fijne wriemelige en overigens best lange vezels en de stofzuiger moest er aan te pas komen om me weer enigzins toonbaar te maken.

Om je garen een glimmertje te geven is het heel goed bruikbaar. Ook kun je het prima verven. Weer iets om uit te gaan proberen.

3 opmerkingen:

  1. Enkele dagen geleden kocht ik een bloesje. Op het etiket staat "Ramie". Ondanks het feit dat ik een "textielopleiding" heb gehad, was deze vezel voor mij onbekend. (Tot nu dan toch) De naam "Chinees linnen" is echt wel geschikt, hoewel de stof veel fijner is dan gewoon linnen.

    BeantwoordenVerwijderen