zaterdag 27 februari 2010

En dan is er thee




Als je een echte engelse dame of heer bent en je weet het even niet meer, dan is er altijd nog een kopje thee. Thee helpt bij alle mogelijke moeilijke momenten des levens. "Shall I put the kettle on?" is dan ook een veelgehoorde opmerking.
Thee verwarmt, met een kop of beker thee, zie je het allemaal niet zo somber meer in. Heet water en een zakje, dat is alles. Nu doen die engelsen er wel iets heel raars mee, ze vertroebelen het bruine vocht met een plons melk. Maar het is lands wijs en lands eer, dus daar malen we verder niet om.

Toen ik een aantal weken geleden in Zwolle was, heb ik in een etalage een geweldig mooie theepot zien staan. Van pools aardewerk van de firma Bunzlau. Een soortgelijk exemplaar zie je hier op de bovenste foto. Mooi!!! Ik wil hem hebben maar dan moet ik weer een dagje naar Zwolle. Bunzlau heeft trouwens heel veel motiefjes en het is lastig kiezen... Alles in heel veel blauwtinten die bij mij favoriet zijn.
Tja vertrutting is het wel een beetje ik geef het direct toe, ik kan dan ook niet wachten tot het plankje in de keuken klaar is om de mooie blauwe spulletjes op uit te stallen.

De keuze voor een theesoort gaat mij veel gemakkelijker af. Al sinds jaar en dag drinken we hier TG thee. Zo engels als het maar kan en als we in Groot-Britannië zijn dan slaan we een aantal grootverpakkingen in.
De piramide vormige zakjes zijn helemaal geen uitvinding van Lipton, maar volgens mij van TG, die dit al jaren eerder had.
We hebben nu een theesoort die niet bitter smaakt en een vol theearoma heeft. En dat voor een acceptabele prijs. Vriendin Cath, doet ook al een moord voor het bruine vocht, alhoewel zij er een plons melk bij doet. Ja reserve-engelsen lopen hier ook rond.

Gelukkig kunnen we nu ook in ons land aan de Tg thee komen. Zelfs bij de toko in Assen hebben ze ons merk. Wel extreem duur, maar dat hebben we er graag voor over.

2 opmerkingen:

  1. Zo heb ik jarenlang Lady Grey thee meegenomen uit Engeland. Earl Grey, maar dan met een vleugje citroen. Nu drink ik nog maar een kopje per dag, is de ketel bijna niet waard :-)

    BeantwoordenVerwijderen