dinsdag 15 februari 2011

"Ground control to major Tom"



Vreemde titel voor een huishoudelijk probleem.En omdat "draadjes" staat voor malle ogenschijnlijk niet voor de hand liggende verbindingen, ga ik het proberen uit te leggen.
We hebben sedert enige jaren een Candy wasautomaat in huis. Na Bauknecht weet wat vrouwen wensen, namelijk de leuke wasmachine reparateur bijna maandelijks in huis, gaf Bauknecht het op. Exit Bauknecht en exit wasmachine reparateur.

We kochten een Candy, een weloverwogen keuze. Miele bood slechts één jaar garantie op hun topwasmachine's en Candy bood standaard wel vijf jaar! Bovendien was de aanschafprijs van de Candy een derde van de Miele. De keuze was snel gemaakt!

Twee weken geleden maakte Candy onheilspellende geluiden.... Het leek alsof er een raket werd gelanceerd. Man(lief) ging aan de slag met een zakje schoonmaakspul om alles eens goed te onharden. Maar, u begrijpt het al, het had geen enkel effect. De volgende was (dekbedovertrekken en hoeslakens) brachten het apparaat in een defintieve staat van waanzin. Candy stond inmiddels halverwege de bijkeuken.

Bellen met de leverancier dus. Gelukkig hadden we nog recht op de garantie en er zou een monteur komen. Die kwam! Hij rammelde aan het masjien en contateerde het overlijden van het apparaat. Het betonblok was losgeraakt in de wasmachine en deels verpulvert tot gruis. Een redelijk uniek gebeuren in wasmachineland. Tja dat hebben wij weer! Er zou contact gezocht worden met Candy Nederland. Die kwamen na een aantal dagen gelukkig ook. Ook zij constateerden de dood van ons wasmachientje. Maar we hadden garantie en we zouden een vervangend exemplaar krijgen. Geheel nieuw!!

Ondertussen werd de voorraad sokken, onderbroeken, hemden, badhanddoeken en meer lijfgoed, allengs minder.... Gelukkig hebben we aardige buren en een aardige (schoon-)moeder. We sleepten dus met wasmanden met vuile was en we kwamen de tijd gelukkig zonder machine goed door.

Sedert deze week hebben we een nieuwe Candy. Met weer vijf jaar garantie! Het nieuw blinkt er van af en het leukste van het apparaat zijn wel de lichtjes op de display. Het lijkt wel een "spaceship"! En als je denkt hoe komt ze nu weer aan "ground control to major Tom" nou dat is niet zo raar, ik had ooit een superdeluxe Citroën die uitgerust was met allerlei lichtjes en veerbollen. Als je de auto in beweging zette, ging er van alles aan lichtjes branden en ging de auto omhoog. Ik had in mijn voiture een bandje van David Bowie met het liedje "Ground control to major Tom". Dat ging aan als ik de contactsleutel omdraaide. Het toeval wil dat ik deze week tot twee maal toe hetzelfde liedje op de radio hoorde...De nieuwe Candy doet dus denken aan mijn oude auto en aan David Bowie en aan "space". In de bijkeuken ontbreekt het aan een cd speler anders zou ik ieder keer dat ik Candy aan zet, het bijpasende deuntje opzetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten