woensdag 16 februari 2011

From outher space to zooming in



Als je alles een beetje filosofisch beschouwt dan zitten er in veel dingen, verbanden, oftewel draden. Het is maar nét of je je verbeelding een beetje kunt laten spreken of niet. Soms is het allemaal stom toeval. Soms moet je een beetje zoeken naar de connectie, maar in dit geval is het niet zo moeilijk. Er loopt een klein "draadje" van het laatste logje naar deze.

In het voorgaande praatje zag u de wereldbol, gezien vanuit de ruimte. Nu zoomen we in op de aarde. En wel op het werk van Alicia Merret www.aliciamerret.co.uk
Mevrouw Merret woont in Engeland en maakt quilts. Niet die dekens met bloemetjesstofjes in vaste patronen, maar ze maakt kunst met textiel. En het is echt zo prachtig dat ik het hier wilde laten zien. Het werk wat u hier ziet heet "Mapping Earth". Als u weleens gebruik maakt van Google Earth, dan weet u dat het een bijzondere manier is om naar de wereld te kijken. Je ziet lijnen, vlakken en bebouwing. Grijs, groen, blauw, geel en alles wat daar tussen zit.

Mevrouw Merret heeft al die kleuren van Google Earth vertaald in heldere en meer fellere kleuren. Het resultaat mag er zijn. Het doet ook denken aan vakantie's in landschappen die glooiend zijn, je ziet dan tegen de heuvels de akkers liggen met koolzaad, tarwe en allerlei ander groen. Die lappendekens bepalen het landschap voor een deel. En de vakantiebeleving.

Zelf maak ik af en toe gebruik van Google Earth. Zoals laatst, ik had net de Handwerken zonder Grenzen ontvangen, een fraai blad echt een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in textielverwerking uit alle windstreken. Daar las ik over het werk van Alicia Merret. Ik dacht meteen aan mijn tante Joke, die ook altijd quilts maakte. Ik dacht nog "ik moet haar nodig mailen of bellen". Vervolgens kwam mijn vader twee dagen later op bezoek en vertelde dat tante Joke voor een periode van één of twee jaar naar Australië gaat verhuizen in verband met het werk van haar man. Dus ik heb meteen Perth opgezocht op Google Maps. Allemaal klein toeval, je moet er maar oog voor hebben...

Enfin, ga eens kijken op de website van Alicia Merret, zeer de moeite waard!!

1 opmerking: