dinsdag 10 augustus 2010

Gesponnen vlas




Een aantal weken geleden werd ik gemaild door een klant die na dertig jaar spinnen van wol, wel eens iets nieuws wilde proberen.
Op de website van mijn winkel Kleiendraad vond ze haar uitdaging, namelijk vlas.

Of het spinbaar was, vroeg ze mij. Ja in alle eerlijkheid moest ik bekennen dat ik nog nooit met vlas gesponnen had. Wel met mixjes met wol. Maar dat telt niet.

De groothandel, waar ik mijn vlas betrek, meldde dat het zeker kon.
De klant kocht wat vlas en ging aan de slag. Met behulp van de tips die ze vond op het internet, ging het allemaal best wel goed en het smaakte naar meer.
Dus kwam ze afgelopen weekend nog een kilootje halen.

Op mijn verzoek nam ze wat van het gesponnen vlas mee.
Dat zie je hier op de foto.
De truc is dat je je vingers moet bevochtigen tijdens het spinnen.
Vlas bevat nu eenmaal geen lanoline en de vezel is glad en heeft een geheel andere structuur dan wol. Vochtige vingers helpen dan bij het spinnen van dergelijke vezels.

Ze spint het vlas linksom in plaats van de gebruikelijke methode, rechtsom.
Waarom dat is? Ja dat is ons beiden een beetje een raadsel.
Als er een lezer is die het antwoord hierop weet, dan horen wij dit graag.

De klant gaat haar gesponnen vlas gebruiken bij haar weefwerken.
Nu ben ik benieuwd naar haar weefwerken!

1 opmerking:

  1. kan het linksom spinnen van vlas niet te maken hebben met de vezel van de plant?! Zo schijn je ramie (soort brandnetelachtige plant) ook beter linksom te kunnen spinnen ivm de natuurlijk draai die de vezels maken als ze nat worden. Anders krijgt je snel overtwist?! ahum zomaar een ideetje van een leek hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen