woensdag 23 juni 2010

Kleurdoos 1



Nou dit is hem dan. Het eerste strengetje "kleurdoosgaren".
Lekker gesponnen terwijl ik naar de televisie keek, want om negen uur 's avonds gaat dit apparaat steevast aan als er een "crimi" is bij de KRO op Nederland twee.
Wat een uitkomst die programmering als je niet zo van voetbal houdt.

Het spinnen van dit garen is even een trucje, je vingers moeten er aan wennen en je moet het niet zo krampachtig doen en je snelheid van trappen moet wat anders zijn dan normaal. Tevens moet je de wol sneller toevoeren en zo voorkom je overmatige twist. Het is maar een weetje....

Mijn dagen breng ik nu deels door achter mijn strijkplank! Neen ik ben niet de overhemden gaan strijken, ook de bedbekleding strijk ik al lang niet meer...
Maar die strijkplank heeft een ideale werkhoogte om wol op uit te zoeken en te sorteren. Dat gaat prima buiten in de schaduw. Het is een tijdrovende en redelijk geestdodende klus. Het gezang van de vogels brengt nog wat afleiding.
Ondertussen filosofeer ik wat over de levens van de schapen, de dingen die ze hebben meegemaakt het afgelopen jaar dat ze hun vachten lieten groeien en de vraag of schapen zich dit alles bewust zijn. Soms heb ik last van een levendige fantasie!

Ik dacht dat ik goed aan de slag was met mijn vachten uitzoekerij en dat er licht aan het einde van de tunnel gloorde....
Maar vanochtend was Johan er weer! Johan levert hier de vachten af en kwam nu met dertig, ja je leest het goed, ik zal het nog even numeriek weergeven 30 vachten.
Dan zakt de moed me even in de schoenen.
Op de deel staan nu de zakken met wol opgestapeld. Het is maar goed dat het gras niet zo weelderig groeit en de trekker de deel uit moet voor een rondje weide "bloten". Het ding komt nooit meer van zijn plaats!

2 opmerkingen:

  1. Mooi kleurrijk garen heb je daar, ik ben gek op allerlei kleurtjes, nog even en dan kan ik het ook :-)
    Pfffff, dertig vachten, jij bent voorlopig nog even zoet, maar dan heb je wel weer wat op voorraad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik sta ook altijd over de schapen (of alpaca's) na te denken als ik een vacht aan het uitpluizen ben. Ik vraag me dan af of ze weten dat er mooie dingen van hun vachten worden gemaakt en ik hoop dan dat ze beseffen dat ik heel dankbaar ben dat ik iets met hun vachtje mag doen... :-)

    30(!!) vachten, kan me voorstellen dat dan de moed je even in de schoenen zakt! Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen