dinsdag 24 november 2009

Viltbaard

Onze eigen wol van de kruising Wensleydale Longwool schapen en Switers, leverde een heel speciale wolsoort op.
Heel erg geschikt om te spinnen, mits je de wol eerst goed kaardt.
Maar die lokjes intrigeerden mij...
Wat zou het leuk zijn als het spul ook zou vilten.
Deze week kreeg ik ineens "de geest" en toog aan de slag, bubbelfolie had ik even niet bij de hand, dus dan maar zonder.
Ik "vergat" ook nog eens om het netjes uit te leggen en keurig te stapelen. Gewoon even vilten op de supergladde aanrecht, is trouwens wel handig want het overtollige water, schuif je zo de gootsteen in.
Het zogenaamde "vollen" lukte ook al niet, Pat stuiterde meteen in de keuken rond, hij snapte er niets van. Dus ook dat laatste procede van het vilten is niet gebeurd.

Maar wonderwel, het bleek te gaan vilten!! Het resultaat is een kerstmannen baard, wel met een beetje fantasie....

Kortom, het is een leuke wolsoort, ook voor dit soort projectjes.

De wol is denk ik ook heel leuk als bouclé wol. Je kunt de delen die geen lokken bevatten kaarden op de kaardemolen en de lokjes op de grote katrol leggen en licht mee kaarden.
Dat ga ik dus ook nog even proberen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten