vrijdag 20 april 2012

Volksvoedsel maar dan voor de verwende mond

Mijn pa is weer geweest in het kader van de moestuin omspitten en alles wat daarbij komt kijken.
Ik bof maar met zo'n vader met brede spitvork en een niet aflatende energie om de tuin eens flink aan te pakken. Driewerf hulde voor deze vijf- en- zeventig jarige doordouwer. Pa en ik gaan graag even naar het tuincentrum.


We gaan dan naar tuincentrum "Bodenstaff", lekker plaatselijk en ze hebben echt bijna alles! De uitgebreide familie maakt altijd een praatje. Maar ik gebruikte het woordje 'bijna', dus ik kon mijn plan om Roseval aardappelen te poten, niet uitvoeren. Ik heb namelijk zo'n mooi strookje over om nét twee ruggetjes met aardappelen te gaan telen.
En ja, de Bintjes en Eigenheimers, die kun je zo in de winkel kopen dus ik wil toch wat speciaals.
Bijzondere pootaardappelen zijn blijkbaar overal uitverkocht.... Dus ik moest een trucje verzinnen.
Bij de plaatselijke supermatkt heb ik een zakje Roseval consumptie- piepers gekocht.


De eetaardappelen willen ook vaak dienst doen als pootgoed. Gooi maar eens wat schillen van de piepers op je composthoop en je hebt het volgend jaar kans op een maaltje lekkers. Dus ik waag het maar op en stop de Rosevalletjes gewoon in de grond. Niet geschoten is altijd mis.

Nu nog even een receptje voor aardappels uit de oven. Het kan heel goed met extra lekkere piepertjes, maar ook met uw vertrouwde Bintjes.

Recept
Roseval aardappels met rozemarijn uit de oven. Roseval aardappels hebben een rode schil en zijn roze dooraderd.
Kan natuurlijk ook met een andere vastkokende aardappel! Bereidingstijd: 30-60 minuten. Ingrediënten voor 4 personen •700 gr Roseval aardappels •5-6 el olijfolie •2 sjalotten •2 teentjes knoflook •1 el fijngesneden rozemarijnnaalden •fijn zeezout
Hulpmiddelen Bakblik of ovenschaal, ingevet
Voorbereiding Verwarm de oven voor op 175C. Spoel de ongeschilde aardappels af en snijd ze in vieren. Snijd de sjalotten in vieren. Halveer de knoflookteentjes. Bereidingswijze Schep de aardappels met de olie, sjalotten, knoflook en rozemarijn op het bakblik en hussel het goed door elkaar. Bak de aardappels in 50 min gaar in het midden van de oven. Schep ze halverwege om. Bestrooi ze vlak voor het serveren met zeezout.
Lekker bij lamsbout, vis, rollade of als bijgerecht bij de BBQ. Tip: kook de aardappels een kleine 10 minuten voor en bak ze dan nog ca. 25 minuten in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten