maandag 16 april 2012

' Parfumerie Zjooliéééé '

Mensen ik zit me toch in eenlucht mijn stukje te tekstverwerken,,, het is niet mooi meer.
Ik hang tegen een lucht aan die zijn weerga niet kent!!

Mijn Jolee is de schuldige.
Zie hieronder eens wat een schattig en arrogant diertje het is.

Jolee is een heel bijzonder hondje.
Ze is een echte Border Collie, maar kortharig en 'sable' kleurig.
Ze vindt van zichzelve dat ze enorm belangrijk is en haar stand moet hooghouden.
Daar heeft ze een aantal truukjes voor.

Allereerst imponeert ze iedereen door zich bijzonder schattig op te stellen en meteen keurig te gaan slijmen om aandacht.
Is dit proces naar haar believen op de juiste manier verwezenlijkt, dan volgt er het 'glimlachen'.
Jolee ontbloot dan haar tanden en het is geen gezicht.
Hiermee heeft ze al menig onwetende gast, de stuipen op het lijf gejaagd.
Want ja een hond die zijn tanden laat zien, dat voorspelt meestal niet veel goeds.
Dalmatische honden, oftwel Dalmatiërs, kunnen dit trucje erg goed en staan er om bekend, maar Jolee kan het veel beter.

Jolee kan klokkijken.
Erg handig voor diegenen die geen horloge bezitten.
Neem een hond als Jolee en je wordt geleefd door de klok van Jolee.
Ze doet me altijd denken aan "The White Rabbit", uit Alice in Wonderland.
Die was ook totaal gepreoccupeerd door de tijd.


Om half elf de ochtends gaat het alarm bij Jolee af.
En dan gaat ze piepen....
"Negeer dit gedrag" roept de hondenkenner in mij, maar Jolee's alarmerende gezeur en gejengel is sterker dan mijn uithoudingsvermogen.
We moeten dan naar het bos.
Dat doen we dan ook.

Zo ook vandaag.
We hadden koud een tien minuutjes gelopen en weg was Jolee.
Meestal doet ze wat extra rondjes, oftewel 'outruns' om mij te laten zien dat ze een excellente schapendrijfster is.
Ja dat weet ik ook wel, ze heeft alleen zo weing echt 'werk'.
Opeens zag ik haar in een uithoekje van een perceeltje struweel.
Ze was wat aan het wroeten, gooide zichzelf op haar zijkant en ging er eens helemaal voor.
Parfumeren, dat was waar ze mee bezig was..
Waarom doen honden dit?
Er is geloof ik nooit een afdoende antwoord op gegeven.
Maar ik weet uit ervaring dat honden die 'hogerop' willen komen, dit graag en veelvuldig doen.
Niets menselijks is een hond vreemd, want de mens doet dit ook.
Hoe duurder hoe beter. Misschien ook een kwestie van rangorde?


Bij honden is het het beste als je als hond zijnde het meest riekende en kwalijke geurtje opdoet.
Nou en dat heeft ze vandaag gevonden!
Het heeft zich helemaal vastgezet in de vacht van Jolee.

Maar goed, het blijft mijn schatje.
Ook al stinkt ze een uur in de wind.

2 opmerkingen:

  1. Ha sonja,
    Denk jij dat bovenstaande theorie zit achter het rollen in de stront? Afgelopen zondag liepen we een wandeling met ons'bordercollieclubje".Tijdens het wandelen kwam Faye even bij ons een kriebel halen. gatverdarre, ze zat onder de stront.m Lekker je weg vervolgen met een "stronthand". Bij de auto aangekomen heb ik haar in de "perzikshampoo" van Andrelon gezet. Die had ik nog in de auto van het wassen van een paar strontkonten van 2 pasgeboren lammeren( eerste poep lijkt wel stopverf en blijft lekker in het haar hangen waar het zich verzamelt als een paar beste klonten). Ze konden niet eens meer kwispelen!
    Als ik het goed begrijp is Faye dus na het wassen sterk in rang gedaald, haha! Persoonlijk ruik ik liever perziken dan stront!!!
    groetjes van Rica

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Diverse variëteiten aan geuren heb ik al meegemaakt, o.a. rottende vis of konijn,eendenpoep en "vertegenwoordigershopen" of te wel "commerciële" mensenpoep, bij voorkeur in de buurt van een parkeerplek in het bos!
    Je kan de hond wassen met van alles, maar als laatste spoelen met water met een hoge dosering azijn en dat zal de geur aardig neutraliseren.
    Succes, gr. Marjan

    BeantwoordenVerwijderen