woensdag 1 juni 2011

Gemiste kans.....



Vorig jaar schreef ik al een stukje over de tuinboon.
Die vind ik namelijk zo ontzettend lekker, met zure room of met spekjes, mensen u wilt het niet weten!
De groenteboer hier ter plaatse, heeft ze al wel, maar verzekerde dat ik beter nog twee weken kan wachten, dan is het aanbod groter en zijn de boontjes iets betaalbaarder. Mijn geduld wordt dus op de proef gesteld.

Alweer is het er niet van gekomen om de tuinbonen in spé, in de moestuin te 'leggen', ja boontjes leg je die zaai je niet.

Het is een dubbel gemiste kans want naast de tuinbonen zaai ik altijd venkel en dille. Twee gewassen die ervoor zorgen dat de bonenluis die op de loer ligt om een aanval uit te voeren op de tuinbonen, geen kans krijgt.
Als u ooit tuinbonen heeft 'gelegd' en tot wasdom heeft laten komen, dan weet u dat de zwarte bonenluis een plaag kan zijn.
De chemie van venkel en dille zorgt voor een natuurlijke bescherming van de bonen.

Oh ja waarom is het een gemiste kans?
Met de venkel oftewel Foeniculum Vulgare, kunt u prachtig plantaardig verven.
Zie de tweede foto, die is gemaakt door de schrijster en plantaardig verfster van de weblog: naturally dyeing. Deze creatieve mevrouw verft met van alles en nog wat.
Lees haar weblog en u staat versteld van de mogelijkheden van planten die gewoon in de tuin en in de wegbermen te vinden zijn.

Trouwens, venkel is ook een prachtige tuinplant!! Sommige hoveniers zweren al bij deze plant als borderopvulling. Ik kan ze geen ongelijk geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten