vrijdag 24 juni 2011

De kleuren voor juli


Sinds ik mijn electrische Louët kaardemolen heb, ben ik niet meer te houden.
Het ene na het andere vlies vliegt van het apparaat af.
Ik druk op de knop en daar gaat het ding van start, ik hoef alleen maar de wol in te voeren en een beetje te begeleiden.
Afhankelijk van het resultaat wat me voor ogen staat, spreid ik de wol meer of minder uit.
Kaard ik het met veel 'spreiding' dan wordt het uiteindelijke garen erg gemeleerd.
Doe ik het met minder handmatige interventie, dan zie je dat ook weer terug in het garen. Dat wordt dan weer anders en de afzonderlijke tinten zie je meer terug.
Het spinnen van zo'n vlies is altijd weer een verassing.
Is het zoals ik het me had voorgesteld of toch weer anders?
Dat merk ik pas als ik het spin en na het twijnen zie ik pas het juiste effect.

De wol heb ik voor het grijpen. Het is net alsof ik in mijn eigen snoepwinkel mag graaien in de stopflessen met zoetwaar.
Ik trek een bak open met kleur, een lade open met zijde en voeg soms wat krul toe voor extra sjeu.

Voor de maand juli ben ik op de paarse toer.
Het paars van lavendel met grijs en witte accenten van zijde.
Ik vind het toevoegen van zijde echt een aanrader.
Het voegt 'licht' en glans toe en je garen wordt er levendiger door.

Als ik morgen tijd heb, zal ik foto's nemen van het kaardvlies.
Het is nu al erg mooi. Ik heb Gotland wol gebruikt, paarse Merino in twee lavendel kleuren en verder de witte zijde en witte zachte wol van onder meer de Corriedale schapen dat heeft ook al wat glans van zichzelf.

De lavendel staat al volop te bloeien in hoekjes van mijn tuin.
Tegen de verdrukking in, dat wel. Het is een moeilijk jaar voor deze plant.
Teveel droogte en nu een overschot aan plensbuien.

Het mag mijn pret niet drukken. Laat het maar regenen, dan kan ik zonder schuldgevoel lekker spinnen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten