zaterdag 5 maart 2011

Arbeidstherapie



De beste methode om je geest te verzetten is werken!
Echt, dat helpt!
En laat nu nét afgelopen week scheerder en veehandelaar Johan B. langs gekomen zijn om een verse lading Blauwe Texelaar wol af te leveren....
Werk aan de winkel dus. Al die vachten nemen namelijk een enorme plek in in het stalletje. En het stalletje hopen we binnenkort nodig te hebben voor de schapenmoeders en hun kroost.

Hup, schort aan, handen uit de opgestroopte mouwen en aan de slag met het uitzoeken van de wol.
De wasmanden staan in het gelid naast me, aan de andere kant staat een grote teil voor het afval.
Pluk voor pluk loop ik na.
Het nadeel van de winterscheervachten (want dat zijn deze vachten) is dat er veel rommel in zit.
En dan bedoel ik hooi en stroresten.
Logisch want de ooien hebben de laatste maanden veel hooi gegeten en op stal gaat er weer een aardige hoeveelheid stro tussen de wol zitten.

Met het radiootje aan is het best te doen. Helaas heeft het radiootje kuren...
Alleen Radio Eén doet het nog naar behoren en op zaterdag heb je dan te maken met heel veel sportverslaggeving.
Na heel veel schaats- en voetbalverslagen, heb ik het wel weer gezien, of beter gezegd, gehoord.
Het ceedeegedelte van het apparaat werkt allang niet meer.
Ik ga mezelf maar eens een kadootje doen aankomende week....
Ik koop een nieuw ceedeespelertje, schuin streepje, radiootje.
Ik vind dat ik best een oppeppertje kan gebruiken.

De foto hierboven is niet van vandaag, maar van anderhalf jaar geleden.
De vacht is ook van een Blauwe Texelaar. Kunt u eens zien hoe groot die zijn.

2 opmerkingen:

  1. Wow, dat is echt nog veel groter dan ik dacht! Ben benieuwd wat je nou van zo'n grote vacht ongeveer overhoudt wat echt geschikt is om verder te verwerken.
    Succes met het vinden van een radio/CD spelertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Corwinna, van zo'n vacht houd je grofweg zo'n tweederde over. Maar dat is een gemmidelde....
    Het heeft alles te maken met ras, hoe is de conditie van het schaap en nog veel meer.
    Het komt ook voor dat ik maar een klein beetje over houd van een complete vacht. Asl rommel echt door en door zit, gaat een vacht soms zo de vuilnisbak in. Het lijkt zonde, maar er is soms niks bruikbaars meer aan.

    groeten van Sonja

    BeantwoordenVerwijderen