zaterdag 5 september 2009

Een soort voorwoord of inleiding.....




Dit is mijn blog "draadjes en praatjes" speciaal gemaakt voor al die mensen die geïnteresseerd zijn in het verwerken van wol, het houden van schapen en die het leuk vinden om mee te lezen en mee te kijken..

Je vindt hier foto's van werkstukken maar je mag ook je eigen kiekjes naar mij opsturen van je eigen creaties. Voor alle klanten van Kleiendraad, die zo creatief zijn met wol, een leuk podium om hun werkstukken te tonen en zo meer bekendheid te geven aan hun hobby's.

Het wol spinnen heb ik destijds geleerd in Epe, waar ik de opleiding aktiviteitenbegeleiding volgde.
Op de oerdegelijke Louët S10, een hoop geduld en oefening, was ik eindelijk zover. Ik had mijn eigen draad gesponnen. Hobbelig en bobbelig, maar gaandeweg leer je meer en zo wordt een verslaving geboren.

Het wolvirus is onuitroeibaar als je er gevoelig voor bent en dat ben ik.

De uitdaging zit hem nu in het uitproberen van heel veel wolsoorten en andere vezels. Kleur aanbrengen in mijn garens en steeds weer nieuwe ideeën opdoen.

Van het wol spinnen was het maar een kleine stap, naar het aanschaffen van schapen. Zeker omdat de eerste Border Collie inmiddels haar intrede in ons leven had gedaan. Zo'n hond met aanleg, daar moet je wat mee doen. Samen met een aantal andere mensen kochten we een koppeltje Drentse heideschapen.

Na onze verhuizing naar Drenthe, werden we "hobbyboer" en uiteindelijk hebben we nu drie verschillende rassen rondlopen die ons van vachten voorzien.

Maar daar hield het niet op. Doordat we een gewilde wolsoort hebben, kwam er steeds meer vraag naar wol....

Het aanbod aan vachten groeide ook. Er zijn nogal wat andere mensen hier in de buurt die hobbymatig schapen houden. Vaak heel bijzondere rassen met dito wol. Of ik daar wat mee kon? Ja natuurlijk! Een wolverslaafd persoon moet je die vraag niet stellen.... Kortom de "deel" kwam vol te liggen met allerlei zakken met wol, zelfs big bags werden er hier aangeleverd en de tractor kon de deel niet meer uit.
Zoveel wol spin ik natuurlijk in één jaar nooit op. Het idee werd geboren om een webshop te openen en die zag dan ook snel het levenslicht. De eerste klanten kwamen en het assortiment groeide ook nog eens met wol met "kleur".

Inmiddels is er op de deel een werkruimte voor mij ingericht en de wol ligt schoon en droog opgeslagen.

De tractor kan nu weer gewoon naar buiten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten