maandag 28 mei 2012

De pinksterdagen op de Strubbert

Strubbert in Laren volgebreid.....


foto Gerrit Jan Riedstra

LAREN - Als het idee maar leuk is, dan komen de vrijwilligers vanzelf. Dat hebben Ada Niels en Nienke Bargeman gemerkt! De eerste bestiert kinderboerderij De Strubbert in Laren, de tweede is eerstejaars aan het Graafschap College in Doetinchem.
De oproep voor wildbreiwerkjes leverde een schat aan gebreide dieren en lappen op.

Het was Bargeman die op het idee kwam voor het wildbreien. Het was het woord van het jaar 2011, dus wellicht ook de activiteit voor 2012. Ruim honderd breiwerken zijn te bewonderen.

Bargeman heeft voor komend pinksterweekend ook nog medestudenten uitgenodigd om samen voor de bezoekers activiteiten te begeleiden. In overleg met de docent is dat een schoolopdracht geworden die ook wordt beoordeeld.




Tja het begon met het wildbreiproject op de "Strubbert"...
Ada, de beheerder, mailde mij met de vraag of ik wat met de wol wilde gaan doen.
Twee jaar geleden had ik er al eens gesponnen en ik was blijkbaar goed bevallen.
Maar ik wilde niet alleen het spinnen laten zien op deze pinksterdagen, de schapen zouden geschoren worden en er moet dan een 'link' komen met wol vers van het schaap en dan een vertaalslag maken naar de verwerking van de wol.
Ik kan dat natuurlijk niet alleen. Ik mailde mijn wolvriendinnen en die waren meteen enthousiast.
Na een korte vergadering hier ten huize, wisten we wat we wilden gaan doen. Kaarden, spinnen, natvilten en naaldvilten.
We verzonnen en in het kader van het 'wildbreien' nog een nieuw fenomeen bij.
Het wild- weven..... Er werd op de Srubbert een weefraam gemaakt van 100 x 200 cm.
Het bleek een succes te zijn. Kinderen, oma's en ouders weefden mee.

Het naaldvilten, werd gedaan door Marije. Ze bleek een hele goede instructice te zijn op dit gebied en ze weeft ook nog eens heel erg goed!
div class="separator" style="clear: both; text-align: center;">

Ria, van Viltatelier de Hoeve, ging helemaal los met wol, water en zeep. Er werd 'gewoon' met wol gevilt, ja natuurlijk dat ligt voor de hand.... Maar ook werden er merino met zijde draden gevilt, ruwe wol vers van de pasgeschoren schapen werd gevilt en er werden met de kinderen armbandjes en kraaltjes gevilt.
In het warme weer was het best lekker om met water en zeep te kliederen....

Anda mijn spin vriendin, zat om de haverklap met een kind op schoot om samen een draadje te spinnen.
In de hitte een hele opgave, we zagen Anda en beetje verkleuren naar de tint van gekookte kreeft....

Marianne ontpopte zich tot docente op het gebeid van vingerhaken en het les geven aan spinners in spé.
Ziitend in het gras gaf ze instructie aan de kids, ze heeft haar eerste spinles gegegven en ze kan ook nog eens heel goed vilten.

Kortom we hadden het heel erg druk.
Ondertussen werden er verse vachten aangevoerd, we verwerkten de verse wol, met name Anda was daar een snelle kei in en we werden ondertussen 'gepamperd' door de stagiares van de Strubbert. Koffie, thee, frisdrank en heel veel lekkers werd ons steeds aangeboden en we zijn vast een paar kilootjes aangekomen....

Wij voelden ons zo gewenst, zó speciaal om deel te nemen aan een dergelijke wolactiviteit, kortom het was super!!!!
Ik was al een beetje 'familie' van de Strubbert, maar ook de andere 'wilde woldames' zijn dat zeker nu ook geworden.

We hebben ontzettend leuke mensen ontmoet, tijdens onze wolactiviteiten, maar ook met de mensen van de Strubbert hebben we banden gelged of aangehaald.

Ik ben ontzettend blij met 'mijn vrouwen'....
Zonder hen was het nooit zo goed geworden.
Lieve Anda, Marianne, Marije en Ria, jullie zijn echte kanjers!!!!!!!!!!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten