donderdag 6 september 2012

Kat in de zak...


Een mooier plaatje kon ik niet vinden om dit blogje mee te openen.
Een kat in de zak, een zak waar ook nog 'Sale' op staat.
'Sale' staat voor uitverkoop en voor de verkoop van spullen waar je vanaf wilt.

In Nederland hebben we de alom bekende advertentiesite marktplaats.
Je kunt er van alles verkopen en je weet soms echt niet wat je koopt.
Garantie heb je niet en je moet maar zien of je net aangeschafte spulletjes echt werken.
De spreekwoordelijke kat, piept met zijn kopje al even boven de rand van de zak uit.

Ik krijg via de e-mail nogal eens de vraag of ik weet wat er ontbreekt aan een Louët spinnewiel.
Ik vraag op mijn beurt dan altijd om gedetailleerde foto's.
Soms krijg ik dan een beeld en kan ik mensen van advies dienen.
Wat ontbreekt er aan het wiel, is het te repareren of is het een heilloze weg.
Afgelopen week kwamen er weer twee dergelijke mailtjes binnen.

Veel spinnewielen hebben jarenlang op zolders gestaan, of in vochtige schuurtjes.
Het komt het wiel niet ten goede en vaak ontbreken er vitale onderdelen.
Soms koop je dus alleen maar een frame...

Goed we beginnen met foto nummer één.

U ziet hier een spinnewiel van het merk Louët.
Het type is het meest gangbare model, de S10.
Wat ontbreekt er?
Om te beginnen het trapstokje.
Dat is het onderdeel wat zich normaliter bevindt tussen het trapplankje en de wielplaat.
Daartussen moet een trapperverbindingsstukje, dat was hier stuk.
Bovendien moet het trapstokje rusten in een excentercup.
Het twijnrek ontbreekt, er ontbreken spoelen en een nieuwe snaar en een lagerschaaltje.

Goed dat hebben we gehad.
Foto nummer twee toont het volgende euvel bij een ander spinnewiel van hetzelfde type.

Het afremleertje en de afstelschroef zijn zo versleten en de afstelschroef zo roestig dat dit ook vervangen moet worden.
Bovendien zijn de zogenaamde vluchthaakjes ook verroest. Zo wordt de draad niet goed geleid door de vluchthaakjes.
Dit dient dus ook vervangen te worden.

Nu kiekje nummer drie, dit betreft ook spinnewiel nummer twee.

Onderaan dit model spinnewiel ziet u twee gaatjes, hier moet het twijnrekje in.
Maar dat is niet aanwezig.
Bovendien missen de spoelen en de snaar van het spinnewiel.

De kostenraming voor de ontbrekende onderdelen van beide spinnewielen komen neer op zo'n slordige honderd euro per spinnewiel.
En dan moet het nog helemaal gereviseerd worden en dan is het maar te hopen dat er geen slag in het wiel zit of andere ellende.

De kat neemt nu een aanloop om uit de zak te springen !!!

Er zijn helaas nogal wat mensen die in dergelijke 'koopjes' trappen.
Met een beetje pech zijn ze zelfs nog duurder uit dan als ze een nieuw spinnewiel zouden kopen.
Want voor € 220,- heb je al een spiksplinternieuwe Louët S17.
Dat is weliswaar een bouwpakketje, ongelakt, maar het zet zo eenvoudig in elkaar dat je het binnen een mum van tijd zelf gefixed hebt. En je bent dan verzekerd van een goed lopend spinnewiel met garantie.

In de loop der jaren hebben we nogal wat tweedehands spinnewielen hier de revue zien passeren. De meesten ervan kwamen mee met de cursisten. Meestal was er zoveel met de wielen aan de hand dat we moesten adviseren om toch om te zien naar een nieuw spinnewiel. Houtkachels en vuurkorven branden trouwens uitstekend op Louët framepjes!

Het is een beetje zonde van het geld als u een verkeerde tweedehands aankoop doet.
Dus laat die kat maar fijn in de zak zitten.

1 opmerking:

  1. Ik heb een spinnenwiel in bruikleen u praat over een slag in t wiel, wat moet ik me daar bij voorstellen? Ik denk dat deze dat ook heeft, hij maakt geluid en ik zie dat het wiel niet mooi rond draait. Graag hoor ik uw advies.

    BeantwoordenVerwijderen