zaterdag 8 september 2012

Keuring

We proberen als verkoper van ruwe wol onze leveranciers één maal per jaar te bezoeken.
Meestal lukt dat wel. Het is altijd een leuk weerzien en er wordt wat afgekletst.

Vandaag mocht ik ook nog eens bij de lammerkeuring van het Gotland Pelsschaap aanwezig zijn.



Een kolfje naar mijn hand, want de keurmeesters hebben én verstand van de dieren én verstand van de wol.

Het keuren van de lammeren is een uiterst serieuze aangelegenheid.
Ieder dier wordt afzonderlijk gekeurd.
Het wordt op een weegplateau gehesen en eerst wordt het gewicht bepaald.
Bovenaan de weegtafel zit een weegmachaniek wat exact het gewicht per dier aangeeft.

Dat wordt genoteerd. Vervolgens wordt er gekeken naar bouw en het karkas van het dier.
Gotland Pelsschapen zijn ( en moeten 'koehakkig' zijn. )

Het karkas is mede bepalend voor het slachtgewicht van het dier.
Was het ras vroeger nogal wat schriel qua bouw, nu is het wat 'ruimer' wat resulteert in meer bevleesdheid.

Dan komt de volgende uitdaging voor de kaurmeesters, het beoordelen van de vacht.
Op de tafel wordt het beestje aan een grondig onderzoek van de vacht onderworpen.


Maar waar let je op als keurmeester zijnde?
Allereerst moet de vacht over het gehele dier uniform zijn.
Dus de lokken moeten van een gelijkvormige structuur zijn over het gehele dier.
Een dichte vacht met een tint die ook nog eens steeds gelijk is, verdient de voorkeur.


De vacht kan medium grijs zijn, 'light grey' of 'dark grey'.
Glans, veerkracht van de lok en stapellengte spelen ook een rol.

Per dier is de de vachtstructuur echt verschillend.
Dat is mooi om te zien.
Ik zag grordijntjes van hele fijne lokken, lokken met een wat bredere stapel en alles wat daar tussen zat.
Het ene grijs is het andere niet!
Ik heb al een aantal dieren gespot die echt zo'n mooie vacht hebben....
Nog even een paar weken wachten en de scheerder komt langs.
Ik mag bij het scheren mijn voorkeuren aangeven en datgene afnemen waar ik belang bij heb.
Het was lastig kiezen vandaag, want ik vond heel veel vachten erg mooi!
Er komen dus prachtige vachtjes aan!

De fokker was in zijn nopjes, terecht, want hij kan met zes rammetjes afreizen naar de volgende rammenkeuring.
Het zal me niets verbazen als hij met minstens één van de rammetjes de eerste prijs in de wacht gaat slepen.

De keurmeesters Marjan en Rica, dank ik hartelijk voor hun deskundige instructie's.
Ik heb weer heel wat pgestoken vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten