woensdag 25 juli 2012

Van de rug en de tuinman

Ale enige maanden lang heb ik last van rugpijn.
Niks bijzonders, dacht ik.
Daar heeft een ieder wel eens last van en wat vanzelf komt, gaat ook vanzelf weer weg.
Ik deed wat oefeningen die ik ooit had geleerd om het euvel te verdrijven.
Het hielp geen steek.
Sterker nog de uitstralende pijn die helemaal naar mijn voet toeliep, werd heviger.
Ik sliep vier uurtjes 's nachts en werd dan wakker.
Zou ik aan een nieuw matras toe zijn?

Ik kreeg het advies om toch maar naar de huisarts te gaan.
'Een klassiek geval van Ischias mevrouw' luidde de diagnose van de arts.
Met een recept voor een ontstekingremmertje en een verwijzing naar de lokale fysio ging ik huiswaarts.

Op onderstaand plaatje ziet u in het rood aangegeven waar de pijnpunten zich bevinden.
En dan bleek ook nog eens dat ik de Ischias aan twee kanten heb.
Dus die rode lijntjes moet u dubbel zien.
Ik zag ook een beetje dubbel, zeker toen ik van het fysiomeisje hoorde dat het wel lang zou duren voordat ik van de kwaal verlost zou zijn.
De behandeling is niet leuk.
Het is een soort van marteling die ik onderga.
Het bestaat uit massage van de lagere bilspieren....
Je ligt daar met een onblote bilpartij en en daar gaat iemand fiks tekeer.
De tranen lopen me af en toe over de wangen en ik ben niet bepaald kleinzerig.
Ik loop met gemak twee weken rond met een gebroken knie.
(Tja ik zeur er even rustig op los, maar dat helpt, hoop ik, alles voor de genezing)


De kwaal belet me om nu eens echt werk te maken van de tuin.
Gelukkig heb ik een pa die de moestuin bijhoudt, maar ik heb ook nog een siertuin.
En die schreeuwt om aandacht en arbeid.
Ik durfde dus de tuin niet meer in....

Wat te doen?
Ik plaatste in uiterste nood een oproep op 'offertevergelijker' voor hoveniers.
Ik zag de bui al weer hangen.
Eindeloos wachten op reacties, want ik had geleerd van de offerterende aannemers.
Je zou denken dat er geen recessie is.

Maar hoveniers reageren in rolletjes van zes en dan in het kwadraat.


Het leuke is dat ze allemaal een andere inschatting hebben van de klus.
Er moeten twee borders leeg worden opgeleverd.
Vuil voeren we zelf af.
Planten die overblijven uit de ene border kunnen we herplanten in de andere border.

De rekenmachine van de hoveniers doet vervolgens zijn werk.


Waar de ene hovenier een half dagje voor nodig heeft, doet de andere er zeker twee dagen over.
Het resulteert in een prijsverschil van meer dan vijfhonderd euro in de offerte's.

Ik heb mijn roeping gemist...
Ik had hovenier moeten worden.
Ware het niet dat mijn rug het niet zo'n goed idee vindt.



3 opmerkingen:

  1. sterkte ik weet wat het is niet leuk
    ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is geen leuk nieuws voor je, beterschap en sterkte, wat de hoveniers betreft wens ik je veel wijsheid toe. Je boft met je pa, dat scheelt toch weer.

    BeantwoordenVerwijderen