zondag 15 juli 2012

Nieuwe garens

Wol spinnen, dat is mijn hobby en je kunt het zo fijn combineren met teevee kijken.
Ik kan nu eenmaal niet zo goed stilzitten en ik wordt van dat niets doen, knap ongedurig.
Het lekkere van spinnen is dat je handen bezig zijn, je voet(en) doen ook nog iets en er ontstaat een draad.
Nog een pluspunt is dat je er een beetje slaperig van wordt.
Althans dat geldt voor mij.
's Avonds kijk ik nog even wat 'stichtelijks' op de beeldbuis en ik kan met het hoofd na het spinnen geheel leeg, lekker de slaap vatten.

Hoe kom ik aan een nieuw idee voor een garentje?
Ach dat komt zo zomaar spontaan oppoppen in het brein.
Inpiratie is zo'n groot woord, maar meestal heeft het iets te maken met wat ik tegen kom als ik wandel.

Thuis gooi ik wat wol en vezels door de kaardemolen en soms lukt dat in één keer.
Maar soms ook niet....
Het beoogde effect blijft uit. De kleuren combineren niet goed of vallen weg ten opzichte van elkaar.
Maar al doende leer je heel veel.

Er zijn ook van die periode's dat ik geen zin heb in het kaarden van wol.
Dan pak ik iets uit mijn 'winkel' en ga daarmee aan de slag.

De volgende nieuwe garentjes zijn zo ontstaan.

Allereerst 'Rose' een garentje wat bestaat uit lichtroze merino met zijde en een wat donkerder tintje merinowol.
U ziet het op de volgende foto.


'Rosie' is het zusje van 'Rose' en heeft wat meer een lichtroze tint.

De zijde zorgt in beide garens voor een 'glimmertje' en het garen heeft door de toevoeging een stralende glans.

'Rosie' is iets dunner dan 'Rose', dat komt omdat ik het lekker vond om fiks dun te spinnen.
Je bent dan wat langer bezig en als je nét in een ultraspannende etappe zit van de Tour de France, dan kun je langer met je wol toe.
Ik betrap me er wel op dat ik als de renners harder gaan fietsen, ik ook de neiging vertoon om sneller te trappen....

1 opmerking: