donderdag 29 maart 2012

De man die ook hovenieren kan....


De man die ook een beetje hovenieren kan is mijn jongste broer Rob.
Hij is gek op masjientjes.
Of ze nu oud of redelijk nieuw zijn, Rob geeft er graag een beetje geld aan uit.
Zo kwam hij in het bezit van een grond- (of tuin)frees.
Hartstikke oud, een beetje aftands en het lijkt een martelwerktuig voor de tuin.
Nou, dat is het dan ook!
Ik ben vergeten om er op tijd een kiekje van te nemen dus u moet het doen met het equivalent wat qua afbeeldingen te vinden is op het internet.

Maar, van een mooi bord kun je niet eten.
Het frees- of spitmachientje mag er dan oud en der dagen zat zijn uitzien, het doet het werk prima.
Binnen luttele uurtjes was de moestuin totaal omgeploegd en er ligt nu een bijna schoon plantbed te wachten op de plantuien, de zaden voor radijs, spinazie, wortelen en wellicht een bedje met Roseval aardappelen.

Het is een opluchting van de eerste orde dat ik nu alleen maar hoef te harken, te schoffelen en te planten en het bij moet houden.
Dat dan weer wel, maar daar heb ik in mijn tijdsbegroting, rekening mee gehouden.

Het spit- of freesmachientje van broer Rob, doet me denken aan zeer vervlogen jaren.
In de bollenstreek, waar ik ben opgegroeid, waren dergelijke tuinhulpjes vaak te zien op de velden alwaar de bollen uitgeplant moesten worden.
Vaak waren dat van die overgeschoten kleine perceeltjes grond.
Te groot voor een tractor, maar nét geschikt voor zo'n handig hulpmiddel.

Nog een herinnering van die tijd, de veenmol die mijn pa ving.
Een angstaanjagend beestje die alles wat hij in de grond op zijn weg tegen kwam aanvrat.
Zie voor uzelve en u bent het vast met mij eens.

Het gekke is, dat ik toen ik vandaag het freesmasjien zag, ik meteen moest denken aan de veenmol....
Het zal wel komen door de uitsteeksels van het machientje wat Rob meebracht.
Maar het zal ook wel te maken hebben met de herinneringen uit mijn jeugd.

Morgen ga ik mij lekker te buiten aan het aanschaffen van zaden en zo meer voor de moestuin.

Wat rest is dat ik een plantschema moet maken voor één van de borders in de tuin.
Geen idee wat het moet gaan worden....
Ach was ik maar wat meer bedreven in het maken van dergelijke zaken.
Misschien moet ik eens bij Modeste Herwig langs.
Die schijnt daar erg goed in te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten