zondag 23 oktober 2011

'De rekenkamer'


Er is een aardig televisie programma wat iedere week een 'rekenvraag' van een kijker onder de loep neemt.
Deze week was de vraag: "wat kost oma"?

Om dat te onderzoeken gingen de redacteuren op pad en aan de slag.
Dat leek nog een hele rekentoer.
Maar gelukkig heeft de overheid precies in kaart gebracht wat een gemiddelde oma in het verzorgingshuis mag kosten. Een bejaarde dame (voor een bejaarde heer ligt het tarief niet anders) kost de gemeenschap € 158,- per dag.
Dat is een bejaarde die een zogenaamd zorgzwaartepakket 3 heeft. In meer begrijpelijke taal is dat iemand die zorg nodig heeft bij het wassen en aankleden, hij of zij krijgt een maaltijd en medicatie verstrekt en wordt af en toe eens naar buiten geholpen om een frisse neus te halen. En de kosten voor huisvesting zijn daarbij inbegrepen.

Het is een mager bedragje waar heel veel van gedaan moet worden.
Concreet betekent dit dat je als oudere weinig eisen mag en kunt stellen en het moet doen met heel weinig aandacht.
Je zit dan volgens mij te verkommeren achter de geraniums die toevallig eens zijn meegenomen door een kind wat zo vriendelijk is om je af en toe te bezoeken.

Aan het einde van het programma werd het gelukkig leuk!!!
Wat blijkt, er worden cruisereizen aangeboden voor bejaarden met een hulpvraag.
Drie maanden de wereld rond voor € 101,- per dag. Dat is een besparing van meer dan vijftig euro per dag.

Mijn brein sloeg weer eens op hol....
De wereld rond, ach dat is misschien wel erg ver en vermoeiend.
Al die indrukken. Misschien wil oma van vijfentachtig gewoon lekker naar een gebied met zon en een azuurblauwe zee.

In Griekenland gaat het economisch gezien heel slecht, maar er liggen volop mogelijkheden.
Prachtige omgeving, gezond voedsel wat plaatselijk in te kopen is. Dat is ook al weer een besparing. Bovendien gaat er dan weer wat geld naar deze economie in nood. Vervolgens moet er havenbelasting worden betaald en diesel worden ingenomen, dat is weer accijns voor de griekse staat.

In Griekenland zijn heel veel jonge mensen werkloos.
Zij kunnen op het schip ervaring opdoen en een opleiding volgen in het hotelvak.
Ze kunnen assisteren bij het rondrijden van rondstoelen over het promenadedek en meer mensenwerk verrichten. En passant doen zij weer wat meer vreemde talen ervaring op. Nooit weg en altijd weer en pluspunt op je CV.

De zon heeft een heilzame invloed op oude botten en op het humeur.
Vers voedsel met smaak bereid, is beter voor de mens dan een kant en klaar maaltijd.
Het zou wel eens heel veel medicatie kunnen schelen.....

Als ik ooit zo oud mocht worden zou ik het wel weten!
Ik ging lekker luxe naar de zon, heerlijk verwend worden na een arbeidzaam leven.
Als je eenmaal zo oud bent heb je daar recht op.
De rest van het jaar ga ik dan wel achter de geraniums in mijn kamertje in het zorgcentrum. Ik heb in ieder geval wat om naar uit te kijken. Want ik ging het volgende jaar weer mee.

Van de besparing die het oplevert koop ik dan extra zorg in, in de maanden dat ik weer in Nederland ben. Ik wil dan iedere dag onder de douche en iedere dag even naar buiten gereden worden. En natuurlijk een verse maaltijd en geen magnetron-oppiepbakje.
Dit zijn namelijk allemaal zaken die niet standaard in die € 158,- zitten.

Het is echt geen rare gedachte.
Je moet alleen een beetje creatief nadenken.
Ook zin in zo'n oplossing? Ik zie u graag als ik zo rond de tachtig ben.
We nemen het spinnewiel mee, de viltnaalden en de bubbeltjesfolie.
En natuurlijk heel veel wol.

(Het volgende stukje gaat gewoon weer over een schaap of zoiets, schrik maar niet, maar dit wilde ik toch even met u delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten