maandag 8 augustus 2011

Wat doet zij als zij spint


Ja spinnen natuurlijk! Maar een paardentand en een vrouwenhand staan nooit stil.
En ach weet u, ik heb zo'n fijn spinfateuiltje.
Ik zit er graag in en ik en mijn Louët Victoria zijn dan samen te vinden voor de beeldbuis.

Maar de teevee is niet altijd lollig qua aanbod.
Daar moet dan iets op gevonden worden.
Kijkplezier dus. Voor mij zijn dat series en documentaires waar je als mens wat van op steekt.
De BBC heeft daar een kennis en kunde in, dat is echt fenomenaal.

Ik had al eens een aantal afleveringen gezien van de serie 'Coast'.
Het is nét alsof u vanuit uw zetel een reis maakt.
Langs de kust van Engeland, Ierland, Wales en Schotland.
U staat als het ware op die hoge kliffen, reist mee op bootjes en schepen en ziet dolfijnen, walvissen en heel veel vogels.

Onder water is weer een andere en spectaculaire wereld te vinden.
Wie denkt dat de zeeën rondom het Verenigd Koninkrijk een beetje saai zijn, heeft het mis.
Er gaat een onderwaterwereld voor u open, echt waar!

Van het water komt u op het land. De eilanden, het zijn er heel veel, worden in de serie vereerd met een bezoek.
Ik geef een klein voorbeeldje....


De Shetland eilanden, nu weet u meteen waar ze liggen.
Ver weg in zee, ten noorden van Schotland.


In close up zien ze er op de kaart zo uit.
Het zijn eilanden die echt 'op zichzelf zijn'.
De mensheid past zich aan aan de omstandigheden op de eilanden en de beperkingen die het eilandleven met zich brengt en bracht.
Alles is kleinschalig en dat zijn de dieren ook.

Men leeft van kleinschalige landbouw, kleinschalige veeteelt en alles is daarop aangepast.


Een klein schapenras leeft op de Shetland eilanden.
Het ras heet dan ook Shetland Sheep. Ze zijn er in vele kleurvariaties en het is mooie wol voor spinners die graag natuurkleuren verwerken.

Om die beesten bij elkaar te drijven, werd een hondenras gefokt wat ook al niet zo groot is.
De Shetland Sheepdog.


Dit is een exemplaar ervan. Het is een echte werkhond, maar dan in miniformaat.

Maar de Shetlander komt ook nog in een andere verschijningsvorm in beeld.
Namelijk als pony.
Een werkpony. Net zoals de mensen van de eilanden gehard zijn tegen de stormen en tegen de gure weersomstandigheden, de honden, ondanks hun uiterlijk ook geharde schpepsels zijn en de schapen, stoere en sobere dieren, zo zijn ook de pony's bestand tegen de invloeden van weer en wind.


Goh, wat een verhaal zit ik weer te typen.
Ik lijk wel een medewerker van Buro Britain, de promotieclub van het Verenigd Koninkrijk...
En dat ook nog onbetaald.

Onbetaalbaar zijn mijn uurtjes achter het spinnewiel, draadjes spinnend en kijkend naar die prachtige afleveringen van Coast.
Een aanrader! En gewoon te bestellen bij de bol.com. Weliswaar in het engels, maar dan haalt u uw taalvaardigheden ook nog eens op!

2 opmerkingen:

  1. Wij zijn helemaal gek van Engeland en de kinderen zijn ook al besmet. Het zit er dit jaar niet aan, maar wat zouden we graag naar Wales of Schotland gaan! Ons laatste bezoek aan het Natural History Museum in London is ook al weer wat jaartjes geleden..... Om het gevoel van Engeland vast te houden, kijken wij veel BBC programma's en afleveringen van Midsomer Murders of andere Engelse detectives. Vanzelfsprekend terwijl mijn wieltje draait....

    BeantwoordenVerwijderen