zaterdag 16 oktober 2010

Llanwenog



Te hooi en te gras zult u de komende weken meelezen (of niet) over de reis naar Engeland.
We hebben veel schapensoorten en hun fokkers ontmoet en dat resulteert in weer nieuwe ontdekkingen op het gebied van wol voor spinners en vilters....

Een nieuwe ontdekking voor mij is de wol van het Llanwenog schaap.
Een mooi afgetekend schapenras, de kop is gitzwart evenals de poten van het dier en het heeft witte wol ook op de kop. Het geeft het ras een aparte uitstraling.

Volgens mijn standaard naslagwerk op het gebied van wolsoorten en hun gebruiksmogelijkheden, het boek "In Sheeps Clothing", is het een medium zachte wolsoort. Maar de vachten die ik heb gezien zijn van een veel zachtere kwaliteit!
Het zal vast wel te maken hebben met de omstandigheden waar de dieren die ik heb heb bezocht in leven. Namelijk op goede en rijke grond en met veel voer in de schralere maanden.

Het Llanwenog schaap komt oorspronkelijk uit Wales, daar heeft het te maken met een harder klimaat en waarschijnlijk is de wolkwaliteit van schapen die met minder genoegen moeten nemen, wat minder goed.

De stapellengte, dus de lengte van de vezel, valt wel mee. Het is over het algemeen zo'n zeven centimeter lang. De microncount ligt volgens de opgave's tussen de 25 en 28 microncount, maar de vacht die ik heb meegenomen is beduidend zachter.

Over een poosje als ik wat meer tijd heb, ga ik het eens spinnen....
Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten